Mindfulness

Mindfulness is aandachtig zijn, zonder een mening/oordeel over wat je ervaart. Dat betekent met volle aandacht de dingen doen, zonder met andere zaken bezig te zijn. Dus, koken, tandenpoetsen, schoonmaken en daar alleen aandacht voor hebben. Als westerlingen staan de ratio, het denken, op de eerste plaats. 

Wat is Mindfulness?

Van oorsprong komt het begrip Mindfulness uit Boeddhistische stromingen. De mindfulness based programma’s maken vooral gebruik van de Vispassana meditatie (zie ook op deze website ‘Vipassana’).

Je zou kunnen zeggen dat Mindfulness een westerse methode is, die gebruik maakt van oosterse technieken om je meer in het hier en nu te brengen zodat je gedachten dus meer los kunt laten. Meditatie is hierbij een belangrijk onderdeel. 

Dr. Jon Kabat Zinn ( Universiteit van Massachusetts) heeft het mindfulnessprogramma ruim dertig jaar geleden ontwikkeld. Hij heeft een programma van acht weken ontwikkeld voor mensen die gebukt gaan onder zware stress. Hij gebruikt het als een stressreductie programma voor mensen met zowel psychische stress als lichamelijke stress en bij mensen die ernstige ziektes, hevige pijnen en/of depressies hebben. Ofschoon ik vind dat Vidyala Burch juist ongeveeer 10 jaar geleden een mindfulnesstraining heeft ontwikkeld voor mensen met chronisch ongemak die nog beter past bij mensen met chronische pijnen. Zie heirvoor onder het kopje Breathworks, “mindfulness en pijn” op deze website.

Zet een stap in de goede richting

Wij hebben diverse cursussen workshops waarbij u het beste uit uzelf kunt halen. Ontdek vandaag nog hoe De Poort u kan helpen met uw vraagstuk.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek (ook in Nederland) gedaan naar de effecten van Mindfulness en hieruit is gebleken dat er goede resultaten mee behaald worden. Na de Mindfulknesstraining blijkt men minder aandacht te hebben voor de stress en de depressieve gevoelens en daardoor voelt men zich prettiger. 

Je hoeft natuurlijk geen stresskikker of continu depressief te zijn om aan dit programma deel te nemen. Maar ieder van ons is weleens gestresst en is soms ook weleens sober gestemd. Met Mindfulness leer je hier beter mee om te gaan (we kunnen het immers niet oplossen). Van de andere kant krijgt je niets voor niets. Het vergt een zekere discipline om regelmatig oefeningen te doen, ervaren daarvan het effect. Je dient het te onderhouden, dus als je niet doorgaat met oefenen ebt het langzaam weer weg.